Pasasten suvusta ja sukuseurasta

Geneettinen sukututkimus

Tiistai 19.5.2020 klo 12.32 - Seppo Pasanen

Koronavirus aiheutti sen, että Pieksämäelle päätetty sukukokous siirtyi vuodella. Olin lupautunut pitämään kokouksessa esitelmän DNA:sta. DNA on varsin ajankohtainen aihe myös sukututkimustaan tekevälle ja Suomessakin lienee jo yli 30000 ihmistä, jotka ovat määrityttäneet oman DNA:nsa. Esityksessäni oli tarkoitus kertoa perustietoa DNA:sta ja kokemuksiani tällaisesta sukututkimuksesta ja ehkäpä tällä tavalla rohkaista sellaisia, jotka miettivät oman DNA:nsa määrityttämistä. No, korona esti live-esitelmän, mutta nythän on muutenkin opittu etäjuttuihin ja se tulee avuksi tässäkin: alustukseni on nähtävissä Pasasten sukuseuran kotisivulla. Loppujen lopuksi voi olla jopa niin, että tällainen etäesitys on jopa live-esitystä parempi: sen voi jokainen katsoa omaan tahtiinsa ja halutessaan myös kerrata ja uusia.

DNA-sukututkimus (koko esitys 63 MB)

DNA-sukututkimus (1. osa 32 MB)

DNA-sukututkimus (2. osa 32 MB)

Esitys kannattaa katsella esitystilassa (Reading view) jotta saatte myös äänet kuuluviin.

Facebookissa on julkaistu myös videoversio esityksestä ja se saattaa toimia paremmin kännyköillä: https://www.facebook.com/seppo.pasanen.56/videos/3417439548314976/.

Avainsanat: DNA, genealogia, mtDNA, Y-DNA

Kommentit

21.5.2020 15.22  Seppo Pasanen

En oikein ymmärrä tätä systeemiä: kenelle tässä kommentoidaan ja mihin tämä kommentti menee. Pistän nyt allekirjoitukseksi nimeni oman sähköpostiosoitteeni. Toki olisi kiinnostavaa saada tietoa siitä, kiinnostaako Pasasia tällainen geneettinen sukututkimus.
Seppo Pasanen seppo.pasanen@professori.fi

22.5.2020 9.00  Kari J.

Kommentit tulee tähän kirjoituksen alle, samaan tyyliin kuin naamakirjassakin - näkyy olevan oletusominaisuus..

25.5.2020 8.57  Pekka Johannes

Miten samanlaisia nämä dna-testausten tulokset esimerkiksi suomalaisilla on? Enempää tietämättä voisi olettaa sisarusten tuloksien olevan hyvinkin samanlaisia. Suomessa on asuttu kymmenien sukupolvien ajan samoilla paikkakunnilla ja avioiduttu oman- tai lähikylän asukkaiden kanssa. Luultavasti näille alueille alun perin tulleet suomalaiset olivat lähisukua keskenään. Voisi olettaa myös heillä olevan hyvin samanlaiset dna-tulokset. Entä suomalaisilla yleensä?

15.7.2020 12.03  Seppo Pasanen

Hei Pekka Johannes! Anteeksi, että en ole huomannut kommenttiasi. Tämä kotisivu on kovin hiljainen ja nyt en ole tullut sitä pitkään aikaan katsoneeksi. Kysymyksesi on hyvä ja oikeaan osunut. Me suomalaiset olemme pitkässä juoksussa liki kaikki sukua toisillemme. Omissa - ihan kirkonkirjoihin perustuvissa - tutkimuksissani ehtimiseen löytyi erilaisia serkkuja: usein 5. tai kaukaisempia serkkuja. Se johtuu juuri tuosta "avioiduttu oman kylän tai lähikylän asukkaiden kanssa". Tämä näkyy selvästi myös DNA:ssa ja se vaikeuttaa sukulaisuuden arvointia pelkästään DNA:n perusteella. DNA antaa kyllä varsin vahvan vihjeen sukulaisuudesta, mutta ei varmaa vastausta siihen kuinka läheinen sukulainen loppujen lopuksi on - biologia ei ole matematiikkaa.

1.10.2023 23.29  terttu anita

tottakai kiinnostaa.tehty dna tutkimukset,tulipa yllätyksiä..5 eri kansallisuutta näkyy minussakin, no äidilläni enemmän,nyt odotan setäni tuloksia,kun isäni taivaassa.

Kommentoi kirjoitusta

Nimi:*