Geneettinen sukututkimus

Tiistai 19.5.2020 klo 12.32 - Seppo Pasanen

Koronavirus aiheutti sen, että Pieksämäelle päätetty sukukokous siirtyi vuodella. Olin lupautunut pitämään kokouksessa esitelmän DNA:sta. DNA on varsin ajankohtainen aihe myös sukututkimustaan tekevälle ja Suomessakin lienee jo yli 30000 ihmistä, jotka ovat määrityttäneet oman DNA:nsa. Esityksessäni oli tarkoitus kertoa perustietoa DNA:sta ja kokemuksiani tällaisesta sukututkimuksesta ja ehkäpä tällä tavalla rohkaista sellaisia, jotka miettivät oman DNA:nsa määrityttämistä. No, korona esti live-esitelmän, mutta nythän on muutenkin opittu etäjuttuihin ja se tulee avuksi tässäkin: alustukseni on nähtävissä Pasasten sukuseuran kotisivulla. Loppujen lopuksi voi olla jopa niin, että tällainen etäesitys on jopa live-esitystä parempi: sen voi jokainen katsoa omaan tahtiinsa ja halutessaan myös kerrata ja uusia.

DNA-sukututkimus (koko esitys 63 MB)

DNA-sukututkimus (1. osa 32 MB)

DNA-sukututkimus (2. osa 32 MB)

Esitys kannattaa katsella esitystilassa (Reading view) jotta saatte myös äänet kuuluviin.

Facebookissa on julkaistu myös videoversio esityksestä ja se saattaa toimia paremmin kännyköillä: https://www.facebook.com/seppo.pasanen.56/videos/3417439548314976/.

5 kommenttia . Avainsanat: DNA, genealogia, mtDNA, Y-DNA